1

lut

ŚWIEŻY SOK OWOCOWY

Lekarze oraz dietetycy nie będą mieli dobrego zadania na temat dostępnych w sklepach soków owocowych, które według nich będą wpływać między innymi na przyrost tkanki tłuszczowej i nie będą się wiele różnić od innych napojów.

Specjaliści, którzy zajmują się zdrowy odżywianiem podkreślają, że nawet takie soki 100% nie mają dużej ilości witamin, minerałów czy flawonoidów. Jeśli chcemy zdrowia najlepiej będzie się zdecydować na soki, które będą świeżo wyciskane.

ZALETY I WADY ŚWIEŻYCH SOKÓW

Świeże soki posiadają bardzo wiele zalet. Przede wszystkim są one bezpośrednio przygotowane z owoców, które są wyciskane bez większych problemów. Wiśnie mogą mieć działanie przeciwzapalne, truskawki wspierają pracę serca oraz układu naczyniowego, maliny zaś mają charakter rozgrzewający. Świeże soki owoce to cenne źródło witamin, soli mineralnych oraz dodatkowo potas, wapń oraz kwasy organiczne.

Wyciskane soki owocowe mają także cenny i oczyszczający błonnik, który znajduje się w owocowym miąższu. Regularne ich spożywanie będzie ograniczać poziom cholesterolu oraz wpłynie na oczyszczenie organizmu z toksyn a także lepiej wpłynie na odporność organizmu ludzkiego. Soki będą źródłem energii i wchodzą w skład dobrej diety. Owoce dają nam lepszy wygląd skóry, włosów, dobrze wpływają na paznokcie czy nasze uzębienie. Wydaje się, że największą wadą będzie to, że trzeba przygotowywać je przed spożyciem.

Codzienna dieta

W zasadzie sok owocowy nie powinien być przechowywany więcej niż 5 godzin po jego przygotowywaniu. Poza tym soki owocowe mają wiele cukru, przede wszystkim w postaci fruktozy. Współczesna dietetyka każde nam ostrożnie podejść do tego jakie owoce oraz w jakiej postaci można spożywać. Raczej, gdy chodzi o świeże soki z warzyw to nie będzie takich ograniczeń i będzie można je spożywać w każdej ilości.

OWOCE, SOKI I ODCHUDZANIE

Owoce będą się składać przede wszystkim z wody, cukru i błonnika. Są smaczne, dlatego będzie można ich sporo zjeść, ale w ten sposób dostarczy się dużą ilość cukru i kalorii. Soki ze świeżych owoców różnią się również tym, że mają mniej błonnika. Owoce i soki owocowe należy tak spożywać, że nie będą zastępować naszych posiłków głównych, ponieważ zaburzają równowagę glikemiczną.

Podstawą racjonalnej diety, która nie będzie prowadzić do otyłości będzie właśnie praca nad tym, by mieć odpowiedni poziom cukru we krwi. Picie soku ze świeżych owoców najprawdopodobniej sprawi, że będzie istotny wzrost poziomu glukozy. Efekt będzie taki, że pojawi się głód. Jeśli przed wypiciem soku nie byliśmy głodni to po jego wypiciu głód się pojawi. Soki powinno się spożywać razem z innymi pokarmami. Danie będzie zdrowsze oraz oczywiście bardziej sycące.

Maciej Ziółkoś

Trener personalny w jednej z warszawskich siłowni.